Om vad jag tycker om Cecilia Malmström (FP)

on tisdag 17 november 2009

Enligt uppgifter till TT och SR/Ekot är det Cecilia Malmström (FP) som regeringen väljer att nominera till kommissionär. Jag kan väl säga att jag inte är förvånad över att det blev en kvinna från ett av Allianspartierna, det senare inte mer än rätt om det nu ska finnas en politisk balans i fördelningen av tunga internationella poster.

Cecilia Malmström är idag Europaminister, en erfaren parlamentariker (EUP) och har genom detta ämbete ett bra kontaktnät med de övriga ländernas europaparlamentariker, regeringar och förvaltningar. Hon har arbetat aktivt med att förnya beslutsstrukturerna och har liknande syn på demokrati och parlamentarism som jag. Hon är dessutom språkbegåvad, detta inte en oviktig parameter där hon är flytande i engelska, franska och spanska samt talar tyska och italienska. Inte ens Carl Bildt (M) lever upp till denna parameter som är avgörande på denna nivå.

Att hon är bosatt i Göteborg är även det en fördel för Sverige då just Göteborg präglas av hamnen (den enda i Sverige för oceangående trafik) och därmed handel som företeelse. EU är, för den som missat det, främst en handelsunion.

Cecilia Malmström företräder, enligt mitt sätt att se det, den neoliberala och ibland alltför okritiska hållningen till marknadens påstådda autonoma självläkande kraft. Rent politiskt står hon därmed ganska långt från min position men jag tror, och hoppas, att hon inte låter hennes marknadsliberala åsikter alltför mycket prägla den tjänstemannaroll som en kommissionär förväntas representera.

Mitt omdöme? Logiskt val, en "all-round"-spelare som sannolikt platsar på fler positioner.


SvD * 2, SvD igen, DN * 2, Aftonbladet * 2, Expressen,

Annat: Kamrat Antonsson, Peter Högberg,
Related Posts with Thumbnails

Senaste inlägg

Socialförsäkring

Ledare och opinion

Utrikes- och säkerhetspolitik

Ekonomi

NetRoots

Mediekritik

Alliansfritt Sverige

Netroots valanalyser